0
Mijn winkelwagen

Je winkelwagentje is leeg.

Verrassende voordelen van de Gouden Weken

De Gouden Weken zijn een fenomeen dat inmiddels steeds meer scholen in Nederland omarmen. Maar wat zijn deze Gouden Weken nu precies en wat zijn de voordelen ervan voor zowel docenten als leerlingen? In dit artikel duiken we dieper in op dit onderwerp, ontdekken we de verrassende voordelen die de Gouden Weken met zich meebrengen en deelt docent en Bewegend Leren expert Sylvia 'gouden' activiteiten.


Voor docenten bieden de Gouden Weken een geweldige kans om een sterke band op te bouwen met hun leerlingen. In deze eerste weken van het schooljaar wordt er extra aandacht besteed aan groepsvorming, teambuilding en het creëren van een positieve en veilige leeromgeving. Dit zorgt niet alleen voor een fijne werksfeer, maar bevordert ook de motivatie en betrokkenheid van de leerlingen gedurende het hele schooljaar.



Wat zijn de Gouden Weken?

De Gouden Weken zijn een fenomeen dat steeds meer scholen in Nederland omarmen. Maar wat zijn deze Gouden Weken precies en wat zijn de voordelen voor zowel leraren als leerlingen? In dit artikel duiken we dieper in dit onderwerp en ontdekken we de verrassende voordelen die de Gouden Weken met zich meebrengen.

De Gouden Weken zijn de eerste +/- zes weken van het schooljaar waarin extra aandacht wordt besteed aan het opbouwen van sterke relaties tussen leraren en leerlingen. Het doel is om een positieve en veilige leeromgeving te creëren door middel van groepsvorming en teambuilding. Dit resulteert niet alleen in een prettige werksfeer, maar stimuleert ook de motivatie en betrokkenheid van leerlingen gedurende het hele schooljaar.

Fases Gouden Weken
De Gouden Weken bestaan uit vijf verschillende fases, die een groep in ongeveer 6 weken (2 weken per fase) doorloopt. Na die 6 weken zijn de rollen in de klas en de normen en de waarden voor een groot deel bepaald voor dat schooljaar. De vijf fases die een groep doorloopt zijn de volgende:


• Forming (week 1 en 2)
In deze fase leren de kinderen elkaar kennen. Ze leren jouw regels kennen en jouw structuur. Deze fase is dus bij uitstek geschikt om te laten zien hoe jij het wil in de groep.

• Storming (week 3 en 4)
De kinderen laten zichzelf wat meer zien: wie is een leider en wie is een volger?

• Norming (week 5 en 6)
De normen, waarden en regels van de groep worden bepaald. De regels die jij hebt aangeboden worden vastgehouden, of er worden andere regels gemaakt.

• Performing (gedurende het schooljaar)
Het maken van de groep is ‘klaar’. De regels, normen en waarden liggen vast en dit is hoe de groep samen doorgaat. Er zijn ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt.

• Reforming (eind van het schooljaar)
Aan het einde van het jaar doorloop je deze fase. De kinderen werken naar een afscheid toe en dit geeft een nieuwe dynamiek in de klas. In groep 8 ervaar je dit vaak heel sterk.


Het belang van een goede start van het schooljaar
Een goede start van het schooljaar is essentieel voor zowel leraren als leerlingen. Het legt de basis voor een succesvol en positief schooljaar. De Gouden Weken bieden een uitgelezen kans om deze goede start te realiseren. Door direct in de eerste weken aandacht te besteden aan groepsvorming en teambuilding, wordt er een stevig fundament gelegd waarop verdere leeractiviteiten kunnen worden gebouwd.


De voordelen van de Gouden Weken voor leraren
De Gouden Weken bieden leraren tal van voordelen. Ten eerste stellen de Gouden Weken leraren in staat om een sterke band op te bouwen met hun leerlingen. Het investeren in groepsvorming en teambuilding zorgt ervoor dat leerlingen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Dit versterkt de relatie tussen leraren en leerlingen, wat leidt tot een betere samenwerking en communicatie gedurende het hele schooljaar.

Daarnaast bieden de Gouden Weken leraren de mogelijkheid om een positieve en veilige leeromgeving te creëren. Door aandacht te besteden aan groepsvorming en teambuilding, wordt er gewerkt aan een sfeer van vertrouwen en respect in de klas. Dit bevordert niet alleen het welzijn van de leerlingen, maar ook het leerproces.


De voordelen van de Gouden Weken voor leerlingen

Voor leerlingen zijn de Gouden Weken een periode vol verrassingen en nieuwe ervaringen. Ze leren hun klasgenoten en leraren op een andere manier kennen, wat bijdraagt aan een gevoel van verbondenheid binnen de groep. Bovendien worden er vaak leuke activiteiten georganiseerd, zoals kennismakingsspellen, excursies en teamuitjes. Dit zorgt niet alleen voor plezier, maar stimuleert ook de sociale ontwikkeling en het zelfvertrouwen van leerlingen.

Daarnaast bieden de Gouden Weken leerlingen de mogelijkheid om zichzelf beter te leren kennen en te ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. Door middel van verschillende activiteiten en opdrachten worden leerlingen gestimuleerd om buiten hun comfortzone te treden en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en zelfvertrouwen.


Onderzoek naar de effectiviteit van de Gouden Weken

Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de Gouden Weken in het onderwijs. Uit deze onderzoeken blijkt dat de Gouden Weken een positieve invloed hebben op zowel het welzijn van leerlingen als de leerresultaten. Leerlingen die een goede start van het schooljaar hebben gehad, tonen over het algemeen een hogere motivatie, betrokkenheid en welzijn gedurende het hele schooljaar. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de Gouden Weken ook een positieve invloed hebben op de relatie tussen leraren en leerlingen, wat resulteert in een betere samenwerking en communicatie.


Tips voor het implementeren van de Gouden Weken in de klas

Het implementeren van de Gouden Weken in de klas vereist wat planning en organisatie. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat de Gouden Weken succesvol zijn:

  1. Start de Gouden Weken met een positieve mindset. Zorg voor een open en enthousiaste houding, zodat leerlingen zich welkom en gewaardeerd voelen.
  1. Plan leuke en interactieve activiteiten die de groepsvorming en teambuilding bevorderen. Hieronder delen we een paar leuke activiteiten met je.
  1. Creëer een veilige en respectvolle leeromgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om zichzelf te zijn en hun mening te uiten.
  1. Investeer in de relatie tussen leraren en leerlingen door interesse te tonen in de individuele leerlingen en hun behoeften te begrijpen.
  1. Stimuleer de betrokkenheid en motivatie van leerlingen door uitdagende en interessante lesactiviteiten aan te bieden.

Gouden Weken? Gouden activiteiten!
Hieronder deelt docent en Bewegend Leren expert Sylvia 'gouden' activiteiten.

"Zoals je hierboven kunt lezen, wordt voornamelijk in de eerste drie fases de groep gevormd. De activiteiten die ik met je ga delen passen dan ook het beste bij de eerste drie fases. Zorg vooral in de eerste weken ervoor dat je de activiteiten nabespreekt. Bij de nabespreking ligt de focus niet op “wie heeft het spel gewonnen?”. Blijf in plaats daarvan elke keer bespreken hoe het proces gegaan is: welke kinderen vielen positief op en wat vindt de groep van het spelen volgens de regels? Uiteraard kun je onderstaande activiteiten ook op andere momenten in het jaar gebruiken!"



Hoepeldans
 

Wat heb je nodig?
Voor elk kind 1 hoepel

Doel van het spel
Samenwerken.

Hoe speel je het?
Vertel de kinderen dat ze straks gaan bewegen op muziek. Als de muziek stopt, moeten de kinderen in een hoepel gaan staan (maakt niet uit met hoeveel kinderen). Lukt dat niet, dan is het kind dat niet in een hoepel staat af. De leerkracht haalt na elke stop 1 hoepel weg en het is aan de kinderen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk kinderen in een hoepel kunnen staan. Samenwerking is hier dus voor nodig!

Als er 5 kinderen ‘af’ zijn, dan is de klas af. De leerkracht telt het aantal hoepels wat hij heeft weggepakt. Dat zijn de punten die de klas verdiend heeft.

In het begin van het spel is de opdracht vrij makkelijk, omdat de kinderen allemaal een eigen hoepel hebben. Gaandeweg het spel verder gaat, wordt het steeds uitdagender. Fysiek contact zal ook steeds belangrijker worden, omdat je nou eenmaal met meer kinderen in een hoepel past als je dicht bij elkaar staat. Als leerkracht dus de taak om goed in de gaten te houden of dat in elke groep past.

Bij de nabespreking is het goed om te bespreken hoe de samenwerking verliep en of de kinderen ideeën hebben hoe je nog meer hoepels kunt laten pakken door de leerkracht. Door deze activiteit nog een keer te spelen en te tellen of er nu meer hoepels weg zijn, kun je nogmaals bespreken wat samenwerking doet voor een groep.

Variaties: spelen op tijd (binnen een bepaalde tijd in een hoepel staan) en dit spel spelen in stilte. Ook dan zul je zien dat er een andere dynamiek ontstaat.

 



Obstakelrace

Wat heb je nodig?
Verschillende materialen waarmee je een hindernisbaan kan bouwen. Je kunt hiervoor dit pakket gebruiken. Daarnaast heb je per groepje kinderen (maximaal 4 in een groepje) 3 hoepels nodig.

Doel van het spel
Samenwerken.

Hoe speel je het?
Verdeel de klas in groepjes van maximaal 4 kinderen per groepje. Zet een parcours uit die de kinderen met het groepje moeten afleggen. Geef elk groepje 3 hoepels. De kinderen gaan nu het parcours door, maar ze mogen alleen in de hoepels staan.

Variaties: laat de kinderen een wedstrijd houden tegen de andere groepjes. De focus ligt dan al snel op winst en verlies, terwijl de focus juist zou moeten liggen op de samenwerking. Aan te raden is dan ook om pas te spreken van een wedstrijd, als je de activiteit al een paar keer gedaan hebt en regelmatig hebt besproken hoe belangrijk samenwerking is. Communicatie in een opdracht als deze, is erg belangrijk.

Wat een mooiere variatie is, is door als leerkracht goed na te denken over het parcours wat je uitzet. Als je ervoor kunt zorgen dat kinderen verschillende vaardigheden erin kwijt kunnen (laat ze ergens een puzzel oplossen voor ze verder mogen bijvoorbeeld), dan kunnen alle kinderen hun talenten laten zien en komt die samenwerking nog meer op gang.

 



Hoepelwisselen

Wat heb je nodig?
Voor de hele groep (minus 1 kind) een hoepel.

Doel van het spel
Elkaar beter leren kennen. 

Hoe speel je het?
Leg de hoepels in een grote cirkel in de speelzaal/het gymlokaal neer. Een kind staat in het midden en is de tikker. Deze leerling noemt een stelling over zichzelf (bijvoorbeeld: “ik heb een jonger zusje”). Alle kinderen waar dit ook bij van toepassing is, moeten nu wisselen van hoepel. Het kind wat in het midden van de kring staat, probeert ook in een hoepel te gaan staan.

Omdat er per hoepel maar 1 kind in kan staan, blijft er vanzelf een kind over. Die staat nu in het midden en noemt een andere stelling over zichzelf.

Bij de nabespreking is het goed om niet alleen aandacht te hebben voor wat er is verteld over kinderen, maar ook om aandacht te hebben over het verloop van het spel. Als leerkracht is het dus zaak om goed te observeren, zodat je dit tijdens de nabespreking mee kan nemen. Denk hierbij aan vragen zoals: “ik zag dat er 3 kinderen op 1 hoepel afrenden, hoe is dit opgelost en wat vinden we van deze oplossing?”




Ballenchaos

Wat heb je nodig?
Zeker 3 verschillende kleuren zachte ballen.

Doel van de oefening
Oogcontact maken.

Hoe speel je het?
Laat de kinderen in een kring staan. Het spel begint met 1 bal. De kinderen gaan straks overgooien naar elkaar. Dit mag in willekeurige volgorde, maar de kinderen mogen alleen een bal gooien naar iemand die oogcontact met ze maakt. Nadat dit een aantal rondes is gespeeld en je kort gesproken hebt over wat oogcontact eigenlijk is, breng je de tweede kleur bal in het spel. Speel het een aantal keer met 2 ballen, voordat je de derde bal in het spel brengt. De kinderen zullen ervaren dat het steeds lastiger is om oogcontact met iemand te maken, als er meerdere ballen in het spel zijn.

Een volgende stap is dat de kinderen 1 bal uitkiezen die ze negeren. Zij zeggen tegen niemand welke bal dit is. Stel dat een kind ervoor kiest om de rode bal te negeren, dan zal hij dus geen oogcontact maken met iemand die de rode bal naar hem wil gooien. Na het spelen van deze variant is het goed om met de kinderen te bespreken wat het negeren met je deed.

   

PS: en heb je onze leuke onderwijs pionnen al gezien? Ook erg leuk om te gebruiken tijdens de Gouden Weken.



Conclusie: de impact van de Gouden Weken op het onderwijs
De Gouden Weken bieden tal van voordelen voor zowel leraren als leerlingen. Ze leggen een sterke basis voor een succesvol en positief schooljaar. Voor leraren bieden de Gouden Weken de mogelijkheid om sterke relaties op te bouwen met hun leerlingen en een positieve leeromgeving te creëren. Voor leerlingen zijn de Gouden Weken een periode vol nieuwe ervaringen en ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Onderzoek toont aan dat de Gouden Weken een positieve invloed hebben op het welzijn en de leerresultaten van leerlingen. Daarnaast verbetert de relatie tussen leraren en leerlingen, wat bijdraagt aan een betere samenwerking en communicatie. Door de Gouden Weken in te voeren in de klas en gebruik te maken van leuke activiteiten en spellen, kunnen leraren een positieve start van het schooljaar realiseren en de leerlingen een onvergetelijke ervaring bieden.

Kortom, de Gouden Weken hebben een grote impact op het onderwijs en dragen bij aan een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Het is een investering die zich gedurende het hele schooljaar terugbetaalt in de vorm van betrokken en gemotiveerde leerlingen.


Veel plezier met de activiteiten, maak er een mooie groep van dit jaar!

Vorige Volgende